اهمیت تصفیه آب در مرغداری

اهمیت تصفیه آب در مرغداری

بیش از ۸۰ درصد وزن جوجه های یک روزه و بیش از ۷۰ درصد وزن مرغ های گوشتی متشکل از آب است. به عبارتی می توان گفت به ازای هر یک کیلو افزایش وزن در مرغ های گوشتی، حدود ۴ لیتر آب نیاز است. مانند هر موجود زنده دیگری در بدن جوجه ها و مرغ ها، کمبود آب و همچنین مصرف آب ناسالم باعث بروز بیماری و در موارد حاد می تواند منجر به تلف شدن جوجه ها شود. از این رو تصفیه آب مرغداری ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

تصفیه آب مرغداری

استفاده از آب با کیفیت پایین علاوه بر اینکه سلامت جوجه ها و مرغ ها را تهدید می کند بلکه سبب مشکلاتی از قبیل گرفتگی برای تجهیزات آبرسانی نیز می گردد. TDS بالای آب بیشترین اثر مخرب را بر روی مرگ و میر جوجه ها دارد.

علل تصفیه آب مرغداری

وجود بیش از حد املاح معدنی در آب باعث بر هم خوردن تعادل کاتیونی – آنیونی در بدن طیور می شود که نتایج آن : اختلالات استخوانی ، بروز ضایعات استخوان ران، کاهش درصد خاکستر استخوان ران، افزایش میزان شکنندگی استخوان ران است.
وجود املاح زیاد و خصوصا سدیم و پتاسیم باعث دفع بیشتر آب توسط جوجه ها و مرطوب شدن بستر پرورشی می گردد. در نتیجه زمینه رشد میکروارگانیزم های بیماری زا در بستر فراهم می شود و باعث بیماری هایی مثل کوکسیدیوز می گردد. نتیجه آن کاهش رشد و افزایش تلفات است.

آب ناخالص با میزان املاح بالا باعث : عدم تمایل به حرکت، تشنگی مفرط، ضعف عضلانی، ضایعات کبدی، کلیوی و روده ای و همچنین تاثیر منفی در جذب کلسیم و کاهش کلسیم خون می گردد.

به همین منظور توصیه می شود که از دستگاه تصفیه آب در مرغداری ها استفاده شود تا میزان بهره وری در این امر به حداکثر میزان خود رسد. استفاده از دستگاه های آب شیرین کن با حذف آلاینده های موجود در آب به سلامت و رشد هرچه بهتر طیور کمک شایانی خواهد کرد.

مزایای سیستم تصفیه آب مرغداری

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب شرکت آب پاک در مرغداری عبارتند از:

  • ضد عفونی آب بصورت کامل
  • جلوگیری از مرگ و میر طیور در اثر استفاده آب آلوده
  • افزایش راندمان تولید
  • سالم بودن طیور
  • اشتها به خوردن غذای بیشتر و در نتیجه تولید گوشت بیشتر
  • اشغال فضای کم
  • بهره برداری آسان
  • بهبود ضریب تبدیل نسبت دانه مصرفی به گوشت تولیدی
  • تصفیه آب مرغداری

    استفاده از آب تصفیه نشده، تأثیر مستقیم بر میزان بازدهی و باردهی دام و طیور دارد و این موضوع در بلند مدت میتواند موجب زیان واحد تولیدی شود، اگر برای شرب دام و طیور از آب بی کیفیت استفاده شود، امکان تلفات بالا میرود و در عین حال بازدهی تولیدات در دامداری و مرغداری را پایین می آورد.اهمیت تصفیه آب در مرغداری

    قابل توجه است که میزان کیفیت آب نقش مهمی بر تغذیه و رشد دارد به همین دلیل توصیه میشود که از دستگاه تصفیه آب به روش RO برای تولید آب شیرین استفاده شود.

    در بخش دام و طیور، استفاده از دستگاه تصفیه آب یا آب شیرین کن، به تأثیر واکسن کمک میکند و همچنین تغذیه توسط آب تصفیه دستگاه های تصفیه آب RO سبب سلامتی بیشتر پرندگان ودام و طیور می شود.

    خوشبختانه به دلیل اینکه استفاده از آب تصفیه شده در دامداری ها و مرغداری ها، بالا رفتن بهره وری و افزایش تولید را باعث می شود و از نظر اقتصادی کاملا به صرفه است، در واقع هر چه قدر آب مصرفی دام و طیور کیفیت بیشتری داشته باشد، میزان مصرف آب در دام ها بالاتر می رود و این امر سبب سلامت و افزایش وزن آنها می شود.اهمیت تصفیه آب در مرغداری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.