تصفیه آب استخرهای ماهی

تصفیه آب استخرهای ماهی

تصفیه آب استخرهای ماهی

تصفیه آب استخر و پرورش ماهی به منظور استفاده مجدد با کیفیت ایده آل و رفع مشکلات ناشی از استفاده آب نامناسب در این واحدها.تصفیه آب استخرهای ماهی

استخرهای شنا و پرورش ماهی محل مناسبی برای انتقال بیماری های عفونی و پوستی می‌باشد. اهمیت بهداشت آب استخرها در رابطه با کیفیت میکروبی و شیمیایی آن می باشد.تصفیه آب استخرهای ماهی

استخرها به علت این که در یک مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می گیرند همیشه با مسائل و مخاطرات بهداشتی همراه می باشند. چنانچه منبع تأمین کننده آب استخر کاملا سالم هم باشد ، ورود حتی مقادیر جزئی باکتری های پاتوژن (بیماری زا) توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد.تصفیه آب استخرهای ماهی

فیلتر شنی

در تصفیه آب استخر و پرورش ماهی این فیلترها به طور معمول جهت جداسازی ناخالصی های معلق موجود در پساب کاربرد دارند. اساس کار آنها، تصفیه فیزیکی با به دام انداختن ذرات معلق در لایه های بستر فیلتر می باشد.  این فیلتر ها بصورت استوانه های تحت فشار طراحی شده و بدنه آن ها از جنس کربن استیل و فایبر گلاس می باشد. داخل ستون ها بوسیله سیلیس پر می گردد که معمولا یک لایه ذرات درشت روی نازل ها جهت جلوگیری از گرفتگی و سپس یک لایه ذرات ریز بر روی آنها و ذرات درشت تر در بالا ریخته می شود.

فیلتر کربنی

 

در تصفیه آب استخر و پرورش ماهی فیلتر کربنی به خاطر از بین بردن طعم، بو، رنگ،BOD ،COD مواد آلی و کلر آزاد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. کربن فعال مواد آلی موجود در پساب را ابتدا جذب می نماید و بعد جداسازی می کند. پدیده جذب در سطح های درونی حفرات کربن اکتیو بخاطر حضور انرژی موازنه نشده ای است که میان اتم های سطحی و اتم های درونی سطوح حفرات موجود است، می باشد .تصفیه آب استخرهای ماهی

در صافی کربنی، پساب از بستر کربن فعال گرانولی عبور می کند و رنگ و بوی آن به وسیله کربن جذب شده و پساب خروجی بدون هیچ نوع رنگ ، بو و طعمی است.که اصولا بعد فیلتر شنی قرار می گیرد.

فیلتر کارتریج میکرونی

فیلترهای میکرونی بعنوان پیش تصفیه در فرآیند های غشایی از قبیل نانو فیلتراسیون، اسمز معکوس و بعنوان تصفیه نهایی به منظور حذف جامدات معلق در آب مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا محدوده سایز فیلتر های میکرونی بین ۰.۱ تا ۱۰ میکرومتر می باشد. فیلتر های میکرونی مورد استفاده به گونه ای طراحی شده است تا از عبور جامدات نا محلول در آب، جلبک ها، موجودات تک یاخته و یا باکتری هایی که اندازه آن ها بزرگتر از سایز منافذ فیلتر می باشد، جلوگیری کند.تصفیه آب استخرهای ماهی

ضدعفونی

در مرحله ضدعفونی و تصفیه آب استخر و پرورش ماهی، کلرین، کلرآمین، ازن یا سایر ضدعفونی کننده ها اضافه می گردد تا ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و سایر میکروارگانیسم ها که خطر بالقوه ای در آب به حساب می آیند حذف گردند.تصفیه آب استخرهای ماهی

در واحد ضدعفونی میزان غلظت کلر بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا غلظت بالاتر از حد مجاز کلر باعث بیماری و حتی مرگ می شود. امروزه استفاده از UV و O3  به عنوان ضدعفونی کننده بیشتر استفاده می گردد و جایگزین های مناسبی برای کلر هستند و اینکه راندمان حذف آن ها بسیار بالاتر از کلر است.تصفیه آب استخرهای ماهی

آب مطلوب و مناسب برای پرورش ماهی ،آب زنده یا آب قابل زیست می باشد ، زیرا دارای موجودات زنده بوده و تولیدات طبیعی آن صرف تغذیه ماهی می گردد. ولی آبی که از چاه عمیق برداشت می گرددآب زنده نیست و صرفا” املاح معدنی دارد .

عواملی مانند دما، جرم مخصوص ، شفافیت آب ، رنگ و حرکت آب در استخر و همچنین گازهای محلول در آب مانند اکسیژن، ازت ، گاز کربنیک ، گاز متان ، گاز هیدروژن سولفوره ، گاز آمونیاک و املاح محلول ، همگی در زندگ ماهی تاثیر گذار خواهند بود .تصفیه آب استخرهای ماهی

شناخت اب های مختلف در کاربرد انها جهت تولید ماهی بسیار مهم می باشد و هر منبع مستلزم بررسی دقیق پارامتر های فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی می باشند تا بتوان از آنها بهره برداری نمود . به هر ترتیب لازم است که کیفیت اب مورد استفاده در تمام طول سال متناسب با نیازهای استخرهای پرورش ماهی باشد .آب های زیزمینی مانند اب چاه و چشمه دارای کیفیت ثابت می باشند ولی کیفیت اب های جاری و سطحی متغیر می باشند . آب رودخانه نبایستی مستقیم وارد استخر های پرورش ماهی شود.

  • مناسب ترین دما برای ماهیان گرم آب مانند کپور حدود 25-15 درجه سانتی گراد می باشد و برای ماهیان سرد آبی مانند قزل آلا 18-15 درجه سانتی گراد مناسب است.
  • رنگ آب استخر بهتر است زرد مایل به سبز باشد .تصفیه آب استخرهای ماهی
  • منبع آب نباید از مواد کارخانه های صنعتی در آن باشد و مواد مسموم کننده نداشته باشد .
  • به مزارع برنج که محتوی سموم می باشند نباید ارتباط داشته باشند و از فاضلاب محل نیز باید دور باشند .
  • PH آب در حدود 8-7 مناسب است .
  • اکسیژن از هشت میلی گرم در لیتر با بالا نشان دهنده اکسیداسیون شدید مخصوصا” در دمای بالا است که نتیجه رشد سریع پلانکتون ها است و ممکن است در طول شب به دلیل مصرف زیاد اکسیژن توسط پلانکتون ها و ماهی ها میزان اکسیژن در نزدیکی های صبح بسیار کم شود و ماهی ها با کمبود اکسیژن روبرو شوند .
  • گاز کربنیک هر چه کمتر باشد بهتر است به ویژه برای ماهی های سرد ابی . وجود گاز کربنیک در استخر های ماهی های گرم آبی که PH آن بالا است ، موجب کاهش PH می شود . به هر ترتیب گاز کربنیک نباید از 5 میلی گرم در لیتر تجاوز نماید .تصفیه آب استخرهای ماهی
  • میزان گاز هیدروژن سولفوره باید در استخر پرورش ماهی صفر باشد . وجود گاز هیدروژن سولفوره نشان دهنده آلودگی در کف استخر می باشد که در این حالت باید لجن زدایی شود .
  • میزان آهن باید کمتر از یک میلیگرم در لیتر باشد .
  • میزان ازت باید دو تا سه میلیگرم در لیتر باشد .
  • میزان فسفر نباید از نیم میلیگرم در لیتر بیشتر باشد .
  • شوری آب استخرها بستگی به نوع ماهی آب شور یا آب شیرین دارد.ولی برای ماهی های آب شیرین نباید از سه هزار میلیگرم بر لیتر بیشتر باشد .
  • سختی آب در حدود 200 میلیگرم در لیتر مناسب می باشد .تصفیه آب استخرهای ماهی

البته نوع تصفیه آب برای پرورش ماهی خوراکی با پرورش و نگهداری ماهی زینتی و آکواریومی متفاوت است و ظرافت های خاص خودش را دارد.
دستگاه تصفيه آب پرورش ماهي در خانواده دستگاه تصفيه آب صنعتي شناخته ميشود . براي تشريح تصفيه آب پرورش ماهي ابتدا بايد شماي كلي و مختصري از پرورش ماهي داشته باشيم .
ماهي يك موجود سرد سير است كه برعكس موجودات گرمسير ، انرژي براي گرم كردن بدن خود مصرف نميكند . اين يكي از مزيت هاي ماهي ها براي رشد ميباشد . به طور كلي از مهمترين عوامل پرورش ماهي ، اهميت دادن به رشد ماهي هاست .
در پرورش ماهي بايد ترتيبي داده شود تا در كمترين زمان و كمترين صرف غذا ، بيشترين اندازه رشد ماهي فراهم شود . ماهي ها بر اساس جنب و جوش خود ، مصرف غذا دارند ؛ بدين ترتيب چون حركت ماهي هاي كوچك از ماهي هاي بزرگ بيشتر است فلذا مصرف غذاي بيشتري نيز دارند .
يكي ديگر از نكاتي كه در پرورش ماهي بايد در جهت افزايش بهره وري ديده شود ، حجم ماهي ها در فضاي استخر است كه اين تنها با استفاده از سيستم هاي نوين تصفیه آب پرورش ماهي فراهم ميشود كه در ادامه آنرا تشريح خواهيم كرد.

تصفیه آب پرورش ماهی

تصفیه آب پرورش ماهی

برخي ماهي ها در سيستم پرورش ماهي با آب شور و برخي با سيستم پرورش ماهي با آب شيرين رشد ميكنند كه تهيه هر كدام از آنها با استفاده از تصفيه آب پرورش ماهي امكان پذير است . بعنوان مثال در شهر قم ، كه آب كاملا شوري دارد ، افراد زيادي هستند كه با استفاده از دستگاه تصفيه آب صنعتي پرورش ماهي ، استخرهاي آب شيرين و مناسبي دارند .
اما نكاتي كه در تصفيه آب پرورش ماهي اهميت بسزايي دارند عبارتند از:
تنظيم و افزايش ميزان اكسيژن در آب
حذف فضولات و مواد سمي آب
حذف ميكروارگانيسم ها و جلبك ها
كاهش مصرف آب
همانطور كه مطلع هستيد ، آب داراي اكسيژن است و ماهي ها نيز از اكسيژن آب جهت رشد و سلامت خود استفاده ميكنند ؛ اما اكسيژن آب بينهايت نيست و با مصرف ماهيان تمام ميشود ؛ هر چقدر هم تعداد ماهيان در يك استخر بيشتر باشد ، اكسيژن ، زودتر تمام ميشود .
با استفاده از تصفيه آب پرورش ماهي ، ميزان اكسيژن آب تنظيم شده و باعث امكان رشد تعداد بيشتري از ماهي ها در يك استخر ميگردد.
يكي از موادي كه در تصفیه آب پرورش ماهي مورد استفاده قرار ميگيرد ازن است . ازن كه همان اكسيژن فعال است ، كاربرد بسيار زيادي در اين نوع تصفیه آب صنعتي دارد . ازن هم به عنوان سيستم گند زدايي و هم بعنوان توليد اكسيژن استفاده ميشود .
ازن توان بسيار زيادي در نابودي ميكروارگانيسم ها دارد. اين ماده كه در تصفيه آب پرورش ماهي مورد استفاده قرار ميگيرد ،به محض ارتباط با ديواره ي ميكروبها، انگلها، ويروسها و جلبكها ، آنها را از بين ميبرد. (البته ازن در تصفیه آب استخر نیز مورد استفاده قرار میگیرد)
استفاده از اكسيژن فعال در تصفيه آب پرورش ماهي ، باعث ميشود تا در ديواره و كف استخر پرورش ماهي ، جلبكها و خزه ها نتوانند رشد كنند ؛ در نتيجه نياز به نظافت هاي پي در پي استخرها بسيار كاهش ميابد .
ازن داخل آب به سرعت به اكسيژن تبديل شده و ميزان آنرا در آب افزايش ميدهد. معمولا اگر نياز به اكسيژن بيشتر باشد از دستگاه اكسيژن ساز در تصفيه آب پرورش ماهی استفاده میشود.

شرکت فنی مهندسی پالایش آب قم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.